Koodaripula vai pelkkä ankka?

Lehdistössä ja netissä vaikeroidaan koodaripulaa. On totta, että koodareilla on tällä hetkellä paljon ottajia. Itsellänikin on monta asiakasyritystä, joille kokeneet koodarit kyllä kelpaisivat.

Toisaalta puhutaan siitä, että työnantajien vaatimukset koodareille ovat yksinkertaistavia tai jopa ääliömäisiä.

Kolmanneksi taas puhutaan siitä, kuinka koodarien palkat ovat nousseet pilviin ja että koodareita ei haluaisi palkata, kun ne kovapalkkaisetkin lähtevät kuitenkin pois paremman tarjouksen saatuaan.

Kaikki edellä mainittu on joko täyttä totta tai puhdasta höpöhöpöä, tilanteesta ja katsantokannasta riippuen.

Oikeastaan aina työmarkkinoilla on kysymys vain yhdestä asiasta: kysynnän (yritys) ja tarjonnan (henkilö) kohtaamisesta. Tottakai oikeat osapuolet oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Kohtaanto-ongelma on olemassa, koska yritykset eivät löydä tai osaa valita oikeita työntekijöitä. Vastaavasti työntekijät eivät löydä itselleen sopivaa työnantajaa ylimyynnin, hypetyksen ja vinoutuneiden brändimielikuvien takia. Eli sanotaan toista ja tehdään toista ja silti ne sanomiset uskotaan. Into Mind tuntee asiakkaansa. Teemme töitä vain hyvien yritysten kanssa. Niistä löydämme kyllä yhdessä sopivimman juuri omaan, yksilölliseen tarpeeseesi.

Ilman osoittamista mihinkään suuntaan voisin todeta, että esim. paras työpaikka -listoilla olevista yrityksistä monet ovat sellaisia, että ilmapiirin ja toimintatapojen takia ne olisivat omalla listallani siellä mustalla puolella. Pienet yritykset taas ovat haastavia koska, hajonta on niin laajaa, että ne voivat olla joko oikeita unelmien työpaikkoja tai totaalisia dystopioita.

Into Mind on yritys, joka pystyy ratkaisemaan kohtaanto-ongelman työnhakija kerrallaan. Ei pelkästään koodarien osalta, vaikka heistä tässä yhteydessä eniten puhutaan. Tähän tarvitaan kahdenlaista osaamista, ensinnäkin pitää päästä kiinni syvällisesti työnhakijan tilanteeseen, odotuksiin, motivaatioon ja vähän osaamiseenkin. Toisaalta täytyy pystyä näkemään myös työnantajan tarpeet ja tavoitteet. Ei oikein pysty ehdottamaan hyvää henkilöä yritykseen, ellei syvällisesti ymmärrä, miten yritys toimii, miten sitä johdetaan ja mitkä ovat liiketoiminnan tavoitteet.

Yksinkertaistetaan loppuun: jos olet esim. koodari, joka haluaisi päästä unelmiesi työpaikkaan, niin tule pallomeren taakse kahville. Se ei maksa mitään, mutta se voi muuttaa koko tulevaisuutesi.

Jaa artikkeli: