Maailma muuttuu, ihmiset kiilaavat myynnin edelle

Viime aikoina olen päässyt seuraamaan aloittelevia yrityksiä läheltä. On usein ajateltu, että alkuvaiheessa yritys tarvitsee rahoitusta ja asiakkaita, eikä välttämättä tässä järjestyksessä. Vastaavasti kasvussa olevista yrityksistä ajatellaan ihan samoin, siis tarvitaan asiakkaita ja rahoitusta, jotta voidaan kasvaa.

Itse ajattelen nykyään toisin. Ihmiset, siis työntekijät, ovat syy ja myynti on seuraus. Mikään yritys ei toimi ilman ihmisiä. Ihmisten osaaminen, kyvyt ja tuloksenteko vaihtelevat. Asiakkaat ovat ihmisiä, päätöksentekijät ovat ihmisiä. Kun ihmisketju on kunnossa, niin silloin yritys toimii tuloksekkaasti. Ihmisketjussa keskeistä ovat henkilöt ja heidän osaamisensa sekä motivaationsa.

Valitettavasti tätä ei oikein ymmärretä. Kukaan ei varsinaisesti kyseenalaista asiaa, mutta tekemisen tasolle ei päästä hukkaamatta isoa osaa sinänsä hyväksytystä periaatteesta. Ihmiset ilmeisesti polveutuvat niin suoraan eläimistä, että omaa toimintaa ei osata suhteuttaa yhteisiin tavoitteisiin, vaan sooloillaan oman välittömän hyödyn saavuttamiseksi.

Sooloilun kollektiivisena vastakohtana on tilanne, jossa koko ihmisjoukko pyrkii omalla toiminnallaan, askel askeleelta, kohti yhteistä tavoitetta. Samalla jokainen yksilö ymmärtää, miten seuraava oma askel vie kokonaisuutta kohti tavoitetta. Tähän tarvitaan vieressä kulkijaa, joka auttaa askeltamisessa ja tavoitteen hahmottamisessa. Tätä auttajaa kutsutaan johtajaksi.

Kepin aika on ohi, porkkanan ei. Tulos syntyy ihmisistä. On mielenkiintoista, että kun teet yhteisösi eteen hyvää, se kertautuu. Työ on antamista. Menestys tulee antamisesta, mutta se nautitaan yhteisesti.

 

Maailma muuttuu, ihmiset kiilaavat myynnin edelle

Jaa artikkeli: